Innemiljön

Anpassat för barnen

Inomhus är materialet anpassat efter barnen. Alla stolar och bord är i barnhöjd och arbetsmaterialet finns i barnens höjd för att inbjuda till att utforskas. Handfat, toaletter, köksutrustning är alla anpassade för att kunna användas så självständigt som möjligt av barnen.

plö

Egna initiativ och pedagogisk närvaro

På förmiddagarna arbetar barnen med montessorimaterial i montessorirummet såsom rörliga alfabetet, räknestänger, flaggor mm. Barnen uppmuntras att ta egna initiativ och får känna arbetsglädje genom att att syssla med meningsfulla och stimulerande uppgifter.

Målarrummet och köket/matplatsen är också verkstäder under förmiddagen och används till praktiskt arbete såsom att skala rotfrukter, diska, hälla, ösa, putsa, pyssla och måla och andra skapande aktiviteter.

Barnet väljer själv aktivitet och arbetar i egen takt så länge han/hon vill. Läraren följer barnet och hjälper till när det behövs. När det närmar sig lunch hjälper några barn ibland till med att förbereda måltiden genom att att duka borden.